Vier marketingtips voor starters, maar ook ervaren ondernemers:

Een bedrijf starten is een ding, maar het succesvol aan de man brengen van uw product of dienst is vaak nog een ander verhaal. Zonder naamsbekendheid en een stabiele aanwas van klanten of opdrachtgevers zal echt groot succes uitblijven. Maar hoe bereikt u nou als startup zoveel mogelijk potentiële klanten? 

1. Maak het persoonlijk
Probeer bij het opzetten van een marketingcampagne een zo persoonlijk mogelijke draai te geven aan producten of de dienst die u in de markt gaat zetten. Algemeen beschouwd zijn mensen sneller geneigd een product te kopen wanneer zij zich hiermee kunnen identificeren. Het ene product leent zich daar meer voor dan het andere.

2. Uiterlijk vertoon telt mee
Bij marketing gaat het niet alleen puur om de kwaliteit van een product of dienst, maar speelt ook de presentatie een belangrijke rol. Of het nou gaat om het maken van een keuze voor het verpakkingsmateriaal, beoordelen van het design van een nieuwe zakelijke website en bijbehorende brochure of het bepalen van een ontwerp voor uw visitekaartjes: wees bereid om ook hieraan tijd, energie en eventueel geld te besteden. Het oog wil ook wat. Dus mag u binnenkort een presentatie over uw product of merk geven bij een zakelijke relatie, zorg er dan voor dat deze tot in de puntjes verzorgd is. Afgezien van de inhoud draagt bij marketing namelijk ook de presentatie bij aan het maken van een goede eerste indruk.

3. Neem zoekmachineoptimalisatie (SEO) serieus
Anno 2013 kunt u als ondernemer eigenlijk niet meer om zoekmachineoptimalisatie (vaak afgekort naar SEO) heen. Hiermee probeert u de inhoud (content) en navigatie van een website te optimaliseren, zodat deze uiteindelijk beter scoort in Google en andere zoekmachines en klanten sneller uitkomen op uw website in plaats van die van uw concurrenten. De meeste startende ondernemers beschikken nog niet over een uitgebreid marketingbudget. In vergelijking met andere marketingtechnieken is het investeren in SEO dan relatief voordelig.
Goede SEO-resultaten behaalt u niet in een week tijd. Houd er 
rekening mee dat hier een bepaalde periode overeen gaat voor u daadwerkelijk een stabiel stijgende lijn in de bezoekersstatistieken zult constateren. 

4. Benader uw doelgroep actief
Als u uw product of dienst onder de aandacht wilt brengen bij uw doelgroep, kunt u natuurlijk de media benaderen, maar het actief benaderen van consumenten of potentiële opdrachtgevers is in veel gevallen net zo effectief. Stel: u bent recent van start gegaan als freelance HR-consultant en heeft ervaring met het begeleiden van werknemers die te maken krijgen met een ontslagprocedure. Dan bestaat de kans dat een deel van uw online netwerk zich bevindt op LinkedIn. Zorg er dan voor dat u zich aanmeldt bij de juiste groepen en weet wat er zich binnen deze cirkels afspeelt. Benader de mensen (waar u als ondernemer kansen ziet) die met een probleem zitten of een bepaalde vraag hebben gesteld op een persoonlijke, doch vrijblijvende manier.

Als u uw producten of diensten promoot op social media, wees dan altijd voorbereid op vragen en/of klachten van uw volgers en kom tijdig en adequaat met een reactie. Stel alerts in, zodat u weet wanneer en door wie er over uw bedrijf of merk is gesproken en neem indien nodig en mogelijk contact op met de persoon die iets over uw product of dienst heeft gezegd. Iemand kan namelijk een gegronde klacht hebben over uw bedrijf (late of onvolledige levering, kapot snoertje etc.), maar als u deze persoon persoonlijk en vriendelijk te woord staat en snel met een oplossing komt, slaat u twee vliegen in een klap: u redt zo de reputatie van uw bedrijf, nog belangrijker, u heeft er waarschijnlijk alsnog een tevreden klant bij.